I beste mening - et veiledningshefte om bilder av barn på nett

Datatilsynet har laget et veiledningshefte for å gi noen innspill til håndteringen av bilder av barn på nett.    Et spørsmål er hva som faktisk er lov eller ikke, men fordi om det er lov – er det nødvendigvis lurt?

Det er stor usikkerhet rundt hva man bør og ikke bør gjøre når det gjelder publisering av bilder på Internett. Google-søk på barnehager og bilder gir enorme mengder treff. Tusenvis av bilder av små barn ligger åpent tilgjengelig, gjerne også i stort format. Hvorfor det?

De teknologiske mulighetene gjør at man som forelder eller ansatt i skole og barnehage, må ta andre hensyn enn tidligere. Vi må stille flere spørsmål for å beskytte barna våre, og ta flere forholdsregler for å være sikre på at ikke uvedkommende får tak i bildene. Vi må også føle oss trygge på at det vi som voksne gjør med bildene av barna i dag, ikke vil kunne stille dem i forlegenhet og skape vonde følelser når barna vokser til og blir ungdommer og siden voksne. For bildene og filmene som legges ut på nettet i dag, vil kunne møte dem alle i fremtiden.

Råd og tips
I den nye veilederen belyses dette temaet gjennom intervju og tips fra aktører som ser disse problemstillingene fra ulike sider; Barneombudet, KRIPOS, pedagogen, foreldrene og ungdommen.              Det stilles spørsmål som kan være til ettertanke eller brukes i diskusjon. Målet med heftet er at alle skal kunne føle seg tryggere på hvordan barna presenteres på nettet – både rent visuelt og sikkerhetsmessig, men også kanskje å begrense noe av publiseringen. Heftet foreligger både på bokmål og nynorsk.